Hotel Guldsmeden var først med guldet
Af Ulla Lundstrøm, BDO
Siden Guldsmeden Hotels startede med et mindre hotel i Guldsmedegade i Aarhus i 1999, har ægteparret Sandra og Marc Weinert udvidet med fire hoteller i København, ét i Olso, en villa i Frankrig samt et ressort på Bali, hvorfra inspirationen til hotellets særlige visuelle udtryk kommer. Også den klare bæredygtige profil karakteriserer hotellerne.
Sæt barren højt
Siden starten har det været en grundlæggende værdi for Guldsmeden Hotels at passe på ressourcerne og at lave mad af gode råvarer.
- Vi har altid købt de økologiske råvarer, der var tilgængelige, selv om udbuddet var ret begrænset i starten. I
2009 kom Klimakonferencen. Her gik der helt hysteri i alt, hvad der var "grønt" og interessen for økologi blev endnu større. Det understregede for os, at vi var på rette vej, og vi besluttede at blive blandt de bedste, når det gælder bæredygtighed, fortæller kommunikationschef Kirsten Aggersborg.
- Vi oplever, at det er nemmere at sætte barren højt og have klare mål. Det giver retning for vores arbejde og bidrager til, at alle får nemt ved at træffe de rigtige beslutninger. Hvis man har guldmærket, og mindst 90 pct. af maden skal være lavet af økologiske råvarer, så behøver vi ikke diskutere, om vi kan købe konventionelle kyllinger, hvis der ikke lige er nogle økologiske på markedet. Det er der ganske enkelt ikke plads til, og så må vi finde en anden løsning.
- Det samme gælder for vores certificering i forhold til bæredygtighed. Mange hoteller har Den Grønne Nøgle, som er turisterhvervets miljømærke. Det er rigtig godt, men det niveau har vi passeret for længst, så vi valgte at finde en certificering, hvor vi skulle anstrenge os for at blive endnu dygtigere. Så nu er vi certificerede efter "Green Globe", der har meget stramme krav til bæredygtighed.
Økologi og bæredygtighed som holdsport
- Økologi og bæredygtighed stimulerer vores fantasi og engagement og er nærmest blevet en holdsport hos os. Vi synes, det er rigtig sjovt at finde på nye ting, der giver os mulighed for at være endnu mere ressourcebevidste og økologiske - og det handler om alt lige fra kuglepenne, til håndklæder og anretning af maden.
Ofte kommer medarbejderne med noget, de har læst, og som vi kan prøve af. Vi får også mange uopfordrede ansøgninger fra mennesker, der gerne vil arbejde hos os, fordi de synes økologi og bæredygtighed giver god mening, fortæller Kirsten Aggersborg.