Detailhandlens forventninger

Supermarkeder tror på fremtiden for kvalitetsmel. Butikskæder har gode erfaringer med kornprodukter fra Skærftoft Mølle og Mørdrupgård – men forbrugerne bestemmer udviklingen, understreger de.

Økologisk specialmel fra mindre møller som eksempelvis Aurion, Skærtoft og Bornholms Valsemølle er stille og roligt på vej ind på supermarkedernes hylder, samtidig med at især Aurions produkter fortsat handles livligt i helsekost-, gård- og andre mindre butikker.

Hos Irma, som er storsælger af økologiske varer, er man således glad for, at man for fem år siden begyndte at forhandle en række produkter fra den rent økologiske Skærtoft Mølle. - Det er gået rigtig godt, og Skærtoft er i dag (vinteren 2009-10, red.) vores største leverandør af mel. Det havde jeg ikke regnet med, da vi indledte vores samarbejde med dem, siger Leif Larsen, Irmas varechef for tørvarer.

En anden smagsoplevelse og historie

Skærtofts produkter er markant dyrere end økologisk mel fra større og mere industrielle producenter. Men det generer åbenbart ikke de kunder, der handler i Irma. - Forbrugerne har fundet ud af, at de får en helt anden smagsoplevelse. De får også en helt anden historie med Jørgen Bonde (som ejer Skærtoft Mølle sammen med sin hustru Hanne Risgaard, red.), der selv dyrker jorden og maler melet. Og så hører det også med, at melet er friskmalet. Men Irma er nok også den eneste kæde, der kan sælge så dyrt mel i så store mængder, som vi gør, mener tørvarechefen. Også speltprodukter fra forskellige producenter, blandt andet pasta, sælger godt i Irma. Succeserne har givet kæden mod på at indgå en aftale med Bornholms Valsemølle, der i løbet af 2010 begynder at levere mel af ølandshvede til Irma.

Tilfredsstillende salg

Også Coop-kæderne Kvickly, SuperBrugsen og Dagli'Brugsen har positive erfaringer med økologisk specialmel. For tre år siden indledte Coop et samarbejde med Mørdrupgård. Brødhvede fra Mørdrupgård og nogle få andre økologiske bedrifter på Sjælland bliver formalet på Gissleberga Kvarn i Sydsverige og solgt i poser med Mørdrupgårds navn og logo i Coops butikker. Mørdrupgård-melet er kun formalet én gang, og kun det groveste klid bliver frasigtet; så produktet er grovere end normalt hvedemel, og den olie- og vitaminrige kim er bevaret. - Det har vi et ganske tilfredsstillende salg af, fortæller Mikael Lund, kategorichef i Coop.

Skærtoft ind i flere butikker

For få måneder siden tog Coop endnu et skridt indenfor økologiske kornprodukter ved at introducere et helt fag med en række varer fra Skærtoft Mølle i 80 udvalgte butikker. - Det er gået fornuftigt indtil nu. Men vi ser lige tiden an, inden vi går videre i den retning. - Jeg tror, at økologiske specialprodukter har en fremtid. Men endnu er det for tidligt at tage sådan noget som ølandshvede og svedjerug ind i supermarkederne. Vi kan ikke gå hurtigere frem end forbrugerne vil være med til, og indtil videre kan de mere specielle ting nok kun gå i specialbutikker, siger Mikael Lund.

Dansk Supermarked: Pas på prisen

Også i koncernen Dansk Supermarked er der forventninger om fortsat stigning i salget af økologisk mel. Alle traditionelle meltyper sælges i økologisk udgave i koncernens kæder Netto, Bilka og Føtex, mens Føtex og Bilka også har økologiske speltprodukter på hylderne. Leverandøren er Lantmännen Cerealia med varemærket Kornkammeret. - Vi forventer et fortsat øget salg. Den største trussel mod det er den lave pris på konventionelt mel. For halvandet år siden kostede det billigste konventionelle mel 9,95 kr. for et kg, nu sælger vi det for 5,95 kr. fortæller Michael Svendsen, indkøbschef i Dansk Supermarked. Han bekræfter, at et specialprodukt med en god historie og en høj kvalitet kan bære en højere pris end almindeligt økologisk mel. - Men det er jo også sådan, at jo større prisspændet bliver mellem økologisk og konventionelt mel, jo sværere bliver det at få forbrugerne med på den økologiske vogn, tilføjer han.