Klimavenligt kødkoncept åbner afsætningsveje

Kød fra kvæg, der er opdrættet på græs og hele deres liv har plejet naturarealer, leverer kød til det britiske produktkoncept Pasture for Life, som har stor interesse blandt klimabevidste forbrugere.

I den smukke Waveney Valley i Norfolk, England, strækker græsarealerne sig så langt, øjet rækker. Det eneste, der forstyrrer blikkets vandring over de grønne vidder er nogle sort-hvide størrelser, som når man nærmer sig viser sig at være Belted Galloway. De flotte eksemplarer af denne fremragende naturplejer tilhører Carr Farm, som er beliggende midt i dalen i The Broads National Park. Dyrene foder består udelukkende af græs og de øvrige planter, urter og vilde blomster, der er at finde i dalen. Det er en forudsætning for, at kødet fra dyrene kan bære certificeringen Pasture for Life, der garanterer ren græsfodring og fuld sporbarhed af kødet.

Klimavenlig kødproduktion og rigere natur

- Pasture for life-konceptet giver os mulighed for at sætte en anerkendelse på vores varer og nå en bredere kundegruppe af klimavenlige forbrugere ved at give vores dyr nogle forhold, vi ville give dem uanset hvad, siger Nicola Chapman, som har drevet Carr Farm sammen med sin mand David siden 2011. Til bedriften hører mere end 100 hektar jord, herunder en del under The Environmental Stewardship Scheme, som har til formål at beskytte vandmiljø, naturligt dyreliv og det naturlige landskab.

- Vi har stort fokus på at bevare den natur, vi har bosat os i, og at drive landbruget på en måde, så det naturlige liv og landbruget kan være i harmoni, siger Nicola Chapman, som sammen med sin mand løbende har etableret læbælter, skov og habitater til det vilde dyreliv siden de overtog bedriften. Det har øget biodiversiteten og det naturlige dyreliv omkring bedriften, hvor græs og træer vrimler med slanger, harer, hjorte, gæs, ugler og andre fugle, hvilket får mange besøgende til at lægge vejen forbi med en kikkert om halsen.

Sundt græs til dyr - og mennesker

Netop natur- og klimahensyn er centralt i Pasture for Life- konceptet, som markedsføres på at afsætte et betydeligt lettere klimaaftryk end kød fra bedrifter, som opdyrker arealer til dyrefoder.

- Oksekød beskyldes ofte for at være en klimasynder, men når vi driver vores arealer ekstensivt med 1½-2 dyr pr acre, og plejer naturen, så de vilde planter og dyr får plads, har vores måde at producere kødet på i Pasture for Life nogle klare fordele. Græsarealerne binder kulstof, så det ikke forurener atmosfæren, og dyrene gøder jorden naturligt, så den bliver ved med at være sund og frugtbar, siger Nicola Chapman.

- Vi har mange urter og bælgplanter på vores græsningsarealer, som også gøder jorden naturligt. I Pasture for Life kan vi ikke fodre med soyaprodukter af klimahensyn, så dyrene får kun vores hjemmeavlede proteinfoder. Det er en del af konceptet, at vi som avlere bruger lokale ressourcer til foder.

Ud over klimahensynet søger Pasture for Life- konceptet at appellere til forbrugeren ved at have påvist et lavere indhold af mættet fedt i kød fra græsfodrede dyr, samt et højere indhold af vitamin A og E, et højere indhold af mineraler, i sær calcium, magnesium, kalium, og et højere indhold af omega-3-fedtsyrer.

- De sundhedsmæssige fordele ved at spise kød fra græsfodrede dyr er klar noget, vi bruger i vores markedsføring, ligesom Pasture for Life er, siger Nicola Chapman, som hver dag pakker kød fra velfærdsjulegæs, Belted Galloway og sjældne racer af svin i kasser, som sælges pr telefon, i butikken og online. Forbrugerne er alle aldre og kan komme langvejs fra, men fælles for dem er interesse for klimaet, og Nicola Chapman og hendes mand får ofte spørgsmål til driftsformen og den klimamæssige betydning af at købe kødet fra de græsfodrede dyr.

Samarbejde sætter skub i salg

- Vi har kun en lille butik, og det er en stor fordel for os at være en del af et større koncept, som vi kan hente viden fra, så vi kan underbygge vores budskaber med de større undersøgelser, Pasture for Life har været involveret i. Det giver langt større gennemslagskraft, og vi får langt større bredde i vores markedsføring via Pasture for Life’s platforme, både online, trykt og i butikkerne.

Carr Farm markedsfører sig dog også fortsat selv, bl.a. på sociale medier, for at have den direkte dialog med forbrugerne. Gårdens produkter sælges også på en lokal restaurant, som kreerer retter af alt kød på dyrene efter et nulspilds-princip, og også her viderefortælles historierne fra bedriften og dyrenes liv i den nærliggende dal. Salget fra gården er stigende, og inden længe vil Chapman-parret investere i eget slagteri, så transport af dyrene kan undgås. Samtidig er det en del af fremtidsplanerne at indrette nogle af de gamle staldlænger til bed and breakfast for overnattende turister.

Pasture for Life

Pasture for Life er startet af en lille gruppe landmænd, som opdrættede egne dyr på græs og ville udbrede driftsformen som koncept af hensyn til såvel natur og dyrevelfærd som afsætningsmuligheder. Ved at samarbejde stod de stærkere og kunne afsætte til en brede kundegruppe, og efterhånden sluttede flere landmænd sig til. I dag har Pasture for Life godt 400 medlemmer i Storbritannien. Statsstøtte giver muligheder for at forske i at underbygge og videreudvikle konceptet, som fortsat er i vækst.

Læs mere

Markedsvækst kræver forbrugertillid

Artiklerne er udarbejdet i projektet Markedsvækst kræver forbrugertillid, som har til formål at forbedre det landbrugsfaglige og afsætningsmæssige grundlag for at udvikle økologiske landbrugsbedrifter og fasthold og udbygge forbrugernes tillid til dansk økologi. Projektet er støttet af Promilleafgiftsfonden for Landbrug.