Oplevelser og læring på gården giver gevinst
Easton Farm Park i Suffolk nordvest for London er en besøgsgård, etableret i 1974. Den tidligere ejer drev mælkeproduktion på gården, men rammerne var i de tidligere 1970’ere ikke længere egnede til at følge med en moderne produktion. Da gården gik i arv til næste generation, besluttede man i stedet at genoplive de gamle bygninger som et levende besøgslandbrug, der lader besøgende i alle aldre opleve, sanse og lære om landbrugsdrift før og nu.
Gamle racer genoplives
Dyreholdet er i centrum på Easton Farm Park og findes i alle typer og størrelser – fra marsvin, kaniner og fjerkræ til heste, grise, køer og får. Der er særligt fokus på at avle og bevare de sjældne racer, der ikke længere er udbredte i Storbritannien, f.eks. gamle racer af kvæg, geder og heste.
- Avlen af de gamle racer er en del af de historier, vi gerne vil fortælle om landbruget, som det oprindeligt blev drevet i Storbritannien, fortæller Cara Edwards, administrator og event manager på Easton Farm Park.
Mange af dyrene har navne og deres egne historier skrevet ned på skilte ved dyrenes boks eller hegn. Easton Farm Park har egen produktion af stråfoder til alle dyr på gården, og derudover samarbejdes med en lokal planteavler, som leverer strå og foder til gården. Der samarbejdes også med lokal hegnproducent, som giver rabat på de mange meter hegn mod at gøre reklame for sit sponsorat ved hegnene.
- Det lokale samarbejde betyder meget for os, siger Cara Edwards, - Vi gør meget for at involvere lokale butikker og håndværkere, f.eks. når vi afholder arrangementer. Det giver fordele for alle, at vi kan hjælpe hinanden lokalt.
Smagen af gården
Kød fra kalve, geder, svin, ænder bliver forarbejdet og serveret i egen café, hvor kok laver et bredt udvalg af måltider med gårdens råvarer. Kødet sælges også i lokale butikker, både råt og i færdigretter, med historien om dyrenes liv på Easton Farm Park. Særligt til jul er kødpakker fra Easton Farm Park populære. De sælges bl.a. i forbindelse med de mange julearrangementer, der holdes på gården.
Se, mærk og oplev landbruget
Easton Farm Park afholder jævnligt mange typer arrangementer, som netop har til formål at fortælle landbrugsproduktions historier på nye måder
- Vi er et fast aktivitetsudvalg, som hele tiden arbejder med at bringe nye ideer til livs og sætte dem i værk, siger Cara Edwards. - Alle aktiviteter tager udgangspunkt i landbrug, dyr, natur og sæson – men der er ingen grænser for, hvad vi kan finde på – vi har både holdt enhjøringsfestival, traktorfest, halloween, jul, påskeæggejagt, kram-en-kanin og meget andet. Ideen er, at læringen på gården skal være sjov og involverende.
Gårdens arrangementer suppleres med særligt indrettede rum til læring med informationstavler, fakta og billeder. Der er undervisningsrum, legerum, boldrum, sandkasser, halmrum og legepladser. Gården har også eget æggerugeri, som lader besøgende følge udviklingen fra æg til kylling til høne – til æg. På væggene i rugeriet fortælles livligt historierne om kyllingens udvikling, og ved særlige arrangementer supplerer en formidler på gården med historier og fremvisninger.
- Der har været nogle logistiske udfordringer, når vi har udvidet med flere oplevelsessteder på gården. Vi har et kort over hele gården, hvor vi har tegnet f.eks. maskiner, dyrs og besøgendes ruter ind, så vi kan få logistikken til at gå op og ikke sætter sikkerhed på spil, siger Cara Edwards.
Easton Farm Park har aftaler med skoleklasser, som besøger gården hver uge. Både formidlere fra gården og undervisere fra skolerne bruger de forskellige rum på gården som rammer til at fremvise og lære eleverne om landbrugsproduktion i teori og praksis.
- Det betyder meget for os, at vi kan give elever – og alle vores andre besøgende – mulighed for at være i kontakt med levende dyr, boltre sig i halm, se og mærke, hvad landbrugsproduktion er. Alt for mange er i dag helt afskåret fra at vide, hvordan et dyr ser ud, hvor fødevarer kommer fra, og hvor de kom fra førhen. Det er det, vi arbejder for at fortælle – på så mange måder som muligt for at involvere så mange som muligt.
Overnatning i hytter hitter
Easton Farm Park har i 12 år tilbudt plads til overnatning i telte, campingvogne og motorhomes. Det har krævet en ledig mark, vand- og strømtilslutning, men til gengæld har det givet mange flere besøgende på gården og flere gæster i både café og butik. Særligt de senere år har overnatningsmuligheden i de landlige rammer været et hit for mange børnefamilier fra såvel Storbritannien som resten af verden.
- Vi har oplevet rigtig stor interesse og har besluttet at udvide pladsen, så vi får 70 ekstra pladser og kan rumme endnu flere overnattende fra næste sommer, siger Cara Edwards. - Med den nuværende efterspørgsel er vi sikre på, vi kan fylde pladserne.
Som nyeste tiltag har Easton Farm Park etableret to hytter i samarbejde med en lokal håndværker. De helt unikke hytter har form og udsmykning som køer, kaldet Daisy og Buttercup. Den ene har plads til 10 personer, den anden til seks.
- Både Daisy og Buttercup er super populære. De er indrettet med alt - senge, bord og stol, komfur, og bad er lige udenfor. Det er ikke luksushytter, men folk synes, de er sjove og anderledes, og det giver mange besøgende lyst til at prøve en nat her.
Det sjove, skæve og skøre giver besøg
Easton Farm Park forventer fortsat stor interesse for besøgslandbruget fremadrettet.
- Interessen vokser, kan vi mærke, i besøgstal, i antal henvendelser og på sociale medier, siger Cara Edwards. – Det er en balance at udvikle stedet, så vi også selv kan følge med. Vi har mange ideer til arrangementer, vi vil afholde, men vi skal være sikre på, vi har mandskab nok, frivillige, der vil give en hånd, og at vi kan tage os godt af vores dyr og resten af landbruget samtidig. Det kræver god planlægning og et godt samarbejde – med ansatte på gården, frivillige og lokalsamfund.
Interessen for at besøge Easton Farm Park skyldes ifølge Cara Edwards ikke en stor markedsføringsindsats.
- Vi markedsfører os på vores hjemmeside, sociale medier og tjenester som air bnb, men jeg har indtryk af, den vigtigste markedsføring sker mund-til- mund. Vores events og f.eks. Daisy og Buttercup giver folk noget at snakke om – der er historier her, som børn og voksne gerne vil fortælle videre. Det er lige dét, der er målet, og det tror jeg, er vigtigt på et besøgslandbrug. Der skal være noget særligt, noget sjovt, skævt og skørt, der giver folk lyst til at tage turen hertil og opleve landbruget.
Easton Farm Park
- Besøgende: op til 300 om dagen i højsæsonen
- Indtjening: entré til gården, salg af undervisning til skoler, salg af overnatning, salg i egen butik og café, samt salg af varer til lokale butikker. Entre er 35 pund for en familie, to voksne, to børn. Overnatning koster 100 pund/nat.
- Antal medarbejdere: fem faste medarbejdere, men i alt er cirka 50 tilknyttet gården for at give en hånd i forbindelse med arrangementer og vedligehold
Læs mere
Markedsvækst kræver forbrugertillid
Artiklerne er udarbejdet i projektet Markedsvækst kræver forbrugertillid, som har til formål at forbedre det landbrugsfaglige og afsætningsmæssige grundlag for at udvikle økologiske landbrugsbedrifter og fasthold og udbygge forbrugernes tillid til dansk økologi. Projektet er støttet af Promilleafgiftsfonden for Landbrug.