Små producenter sælger stort på marked
En god snak med kunden er guld værd
Året rundt strømmer handlende til de mange londonske markeder for at gå på opdagelse mellem avlere og andre fødevareproducenter, som på markederne har attraktive vilkår for at være i dialog med kunderne, fortælle deres produkters historie og afsætte direkte. Det fortæller Cheryl Cohen fra London Farmers’ Markets, som i næsten 20 år har organiseret markeder året rundt flere steder i Storlondon. Aktuelt afholder organisationen 22 markeder i byen hver uge, pt. for 240 producenter, som tog imod anslået 1 million besøgende i 2016, men med fortsat stigende interesse og vækst i salget øges både antallet af markeder og producenternes tilslutning løbende.
- Alle typer producenter sælger på markederne, fra fiskere til osteproducenter. Deres motivation er helt klart, at de vil have større kontrol over salget og fuld pris for produkterne frem for at lade en mellemmand tage ejerskabet over produkterne sammen med en stor andel af profitten, siger Cheryl Cohen.
– På markederne kan producenterne præsentere deres varer for et engageret og entusiastisk publikum, som giver deres umiddelbare feedback. De kan i direkte dialog med kunderne tilpasse deres produkter eller udvalg, så de rammer præcis dét, kunderne efterspørger.
På opdagelse i friskt grønt og vildt
Det er særligt friskopgravede grøntsager og specialprodukter, kunderne på de mange Farmers Markets vil have. Frugt, upasteuriserede mælkeprodukter, kød og fisk er i høj kurs, dog med varierende efterspørgsel over året.
- Mange kommer også for at købe specialprodukter, de ikke kan få andre steder. Specielle æblesorter, der ikke kan købes i supermarkederne, kød fra vildt, vildsvin, ænder, egern og råger kvæde, specielle grøntsagstyper og mere, siger Cheryl Cohen.
– Kunderne kommer her for at få en oplevelse – indkøb skal ikke bare overstås som i supermarkedet. Her kan kunderne gå på opdagelse og prøve noget nyt, og når de gør det, er det rart at få råd med på vejen af producenterne.
Mange Farmers Markets kan også diske op med friskbagt brød, krydderier, pies, pastries, sukkerbrød, ost, æg og meget andet af det, den britiske forbruger gerne tager med hjem til køkkenbordet.
På markederne er der særligt fokus på at opsøge mindre producenter af traditionelle varianter af frugt og grønt og kød fra sjældnere dyreracer for at opretholde og fremme avlen. Nogle typer frugt og grønt fravælges af supermarkederne, fordi deres kvalitet og holdbarhed ikke er egnet til de lange distributionskæder og opbevaringsforhold, men på markederne gør den direkte afsætningsvej det muligt at sælge varerne friske.
Muligheder og mersalg for mindre producenter
London Farmers Markets blev etableret i 1999 af Nina Planck, der i sin opvækst solgte mælk og grøntsager fra sine forældres gård i vejboder og på lokale markeder i Virginia, USA. Som ung flyttede hun til London og lagde grundstenen til det første Farmers Market for at åbne muligheder for, at også mindre fødevareproducenter kunne sælge rigtige fødevarer direkte til forbrugere, field to fork.
- Fra starten var vores koncept we grow it, we sell it, siger Cheryl Cohen.
- Vi er etableret og drives fortsat for at støtte mindre fødeproducenter og øge bæredygtig produktion ved at fremme afsætning af et bredt udvalg af fødevarer af høj kvalitet til byens forbrugere. Vi arbejder for at skabe gode rammer for, at land og by kan mødes, så der etableres gode fællesskaber på markederne.
Rundspørger har vist, at den gode kontakt er et af de besøgendes vigtigste argumenter for at handle på markederne. Kunderne vil kende fødevarens oprindelse og vej til indkøbsnettet, men de vil også kende producenten bag fødevaren og være med til at sikre, at producenten får en rimelig betaling for sine varer.
Rammer og rådgivning sætter skub i salget
Producenter, der afsætter på London Farmers’ Markets får stillet de fysiske rammer til rådighed af organisationen, som også sørger for markedsføring og rådgivning af producenter om afsætning.
- Vi vejleder producenterne i afsætning på marked og giver råd om f.eks. opsætning af stand, præsentation af varer, direkte salg og samtaler med kunder, men det er vigtigt, de selv finder deres gode historier og fortæller den autentisk, siger Cheryl Cohen. Alle nye producenter på markederne får besøg af en repræsentant fra London Farmers’ Markets til rådgivning og kontrol af produktionsforhold og papirarbejde. London Farmers’ Markets er certificeret af FARMA, The National Farmers’ Retailer & Markets Association. Farmers Markets er som sådan ikke beskyttet af lovgivning eller andre rammer, men certificeringen kræver, at der føres kontrol med, f.eks. at varer rent faktisk leveres direkte af fødevareproducenterne og ikke kommer fra en grossist.
- Det er en udfordring for mange mindre fødevareproducenter at få skabt og holde en god profit, ligesom det kan være en stor udfordring at holde produktionen kørende, når indtjeningen ikke er optimal. Der skal være balance i den mængde, der produceres, og den mængde, der kan afsættes, og som der er mandskab til, ellers er der for stort tab, siger Cheryl Cohen, som fortæller, at markederne for mange producenter bare er én afsætningsvej ud af flere.
Fremtiden byder på flere fællesskaber
Fremtiden for Farmers Markets i London tegner ifølge Cheryl Cohen fortsat lyst. Så længe, der er udbud og efterspørgsel vil organisationen forsætte med at drive markeder og åbne nye.
- Selv om detailkæderne og online salg udfordrer og pengekassen ikke bugner, så har vi mange loyale kunder på alle markeder, som handler hver uge, siger Cheryl Cohen, som mener, Farmers Markets går imod trenden og overlever udfordringerne.
- Vi er små i det store afsætningsbillede, men vi gør en forskel for fødevareproducenterne og skaber nogle meget givende fællesskaber for både producenter og forbrugere alle steder, vi starter Farmers Markets op.
Læs mere
Markedsvækst kræver forbrugertillid
Artiklerne er udarbejdet i projektet Markedsvækst kræver forbrugertillid, som har til formål at forbedre det landbrugsfaglige og afsætningsmæssige grundlag for at udvikle økologiske landbrugsbedrifter og fasthold og udbygge forbrugernes tillid til dansk økologi. Projektet er støttet af Promilleafgiftsfonden for Landbrug.