Afsætning

Når du skal finde prisen på dit produkt, er der to ting, du bør forholde dig til: Dine konkurrenters priser på lignende produkter samt omkostningerne til produktion, markedsføring, distribution, egen løn m.m. for dit eget produkt.

Hvad er markedsprisen?

Når du prissætter dit produkt, er det interessant at vide, hvad kunderne giver for et tilsvarende produkt andre steder. Men hvad skal du sammenligne med? Vil du sammenligne dit produkt med det, der ligger i køledisken i supermarkedet? Med nabogårdens produkter? Med delikatesseforretningens?

Jo bedre, du bliver til at definere dit eget produkt og dets mange kvaliteter med alt, hvad det indebærer af service og oplevelser – desto bedre bliver du til helt konkret at sætte pris på dit eget produkt.

Hvem sammenligner du dig med, og har du argumenterne parat?

Brug de redskaber, der ligger her i håndbogen til at definere og udvikle dit eget produktkoncept. Og drag så nysgerrigt ud i verden – til markeder, gårdbutikker, restauranter, slagtere, netbutikker, delikatessebutikker, supermarkeder osv. for at researche på flere områder: Hvad findes der af produkter på markedet? Hvordan smager og opleves de? Hvordan gør kokkene på restauranterne lige nu? Hvad kan du inspireres af? Hvad profilerer andre sig på? Hvad kan du sammenligne dig med? Og hvad koster produkterne hos de andre?

Det er godt at skele til andres priser. Men det er jo ikke sikkert, at man skal ligge under konkurrenterne. Har man kvaliteter, som ligger over de andres produkter – så har man også argumenterne for at sætte en højere pris end dem.

Få inspiration til gode salgsargumenter under Veje til kvalitet.