Lokal produktion og gårdsalg af kød

Overvejer du at sælge din kødproduktion direkte til forbrugeren? Her kan du læse mere om, hvilke overvejelser, du bør gøre dig inden, og få inspiration til blandt andet afsætning og markedsføring.

Der er mange gode grunde til at arbejde med salg af økologisk kvalitetskød direkte til forbrugeren. Men inden du går i gang, er det blandt andet vigtigt, at du sætter et mål, laver en plan, kender den potentielle kundegruppe og har styr på reglerne.

Lyder det uoverskueligt? Økologisk Landsforening har udviklet en håndbog for Øko kød-salg til landmænd med direkte salg af kød. Her gennemgår vi alle led i din forretning fra jord til bord, med inspiration til alt fra produktudvikling til markedsføring.

På denne side gennemgår vi hovedpunkterne i håndbogen. Du kan finde håndbogen ved at klikke på links under hvert hovedpunkt.

Hvad er din plan

Den bedste måde at øge chancen for succes på er ved at sætte dig et mål og lave en plan. Så det hele begynder med din idé: Hvad vil du sælge – til hvem, hvorfor og hvordan?

Der kan være mange grunde til at sælge direkte til forbrugeren, og det er vigtigt at du gør dig klart, hvad netop dit formål er.

Læs mere om målsætninger og test din ide.

Veje til kvalitet

Som landmand med direkte salg til forbrugerne har du flere kvalitetsparametre at spille på, end hvis du afsætter til et slagteri. Slagterierne afregner efter vægt og slagtekvalitet. Det vil fx for kreaturer sige antal kg, slagteprocent, form, fedme, farve og alder. Derfor tilrettelægger de fleste landmænd deres produktion efter disse parametre.

Vælger du at sælge direkte til forbrugerne, har du imidlertid mulighed for at differentiere dit produkt; for at gøre en ekstra indsats i opdræt og produktion – og blive belønnet for det.

Læs mere om kvalitetsbegrebet og de forskellige kvalitetsparametre.

Kunderne

Der kan være mange grunde til, at en forbruger enten vælger eller fravælger at købe økologisk. Økologisk Landsforening har lavet en stor forbrugeranalyse, som inddeler danskerne i ”arketyper” afhængigt at deres holdninger til mad og økologi. Der er ikke bare forskel på, hvor meget økologi, de seks arketyper køber. Der er også forskel på hvorfor, de hver især til- eller fravælger de økologiske varer!

Bliv klogere på den økologiske forbruger og de seks arketyper.

Produkterne

En af de store udfordringer, når man sælger kød direkte til forbrugerne, er at få hele dyret solgt – og få en god pris for alle udskæringer. Når du skal planlægge dine udskæringer og fastlægge dit sortiment, skal du tage hensyn til, hvem dine kunder er.

Der findes forbrugere, som sætter pris på udfordringer og overraskelser. De vil gerne have både bov, skank, spidsbryst, kæber, haler og hjerter. Og de ved, hvordan de skal tilberede det.

Der findes også forbrugere, som endnu ikke ved, hvad de skal stille op med de ”svære” udskæringer, fx ben, bov og slag. Men mange af disse forbrugere er nysgerrige og vil også gerne prøve noget nyt – hvis de får hjælp til det!

Få inspiration til udskæringer, og til hvordan du får hele dyret solgt.

Afsætning

Når du skal finde prisen på dit produkt, er der to ting, du bør forholde dig til: Dine konkurrenters priser på lignende produkter samt omkostningerne til produktion, markedsføring, distribution, egen løn m.m. for dit eget produkt.

Jo bedre, du bliver til at definere dit eget produkt og dets mange kvaliteter med alt, hvad det indebærer af service og oplevelser – desto bedre bliver du til helt konkret at sætte pris på dit eget produkt.

Find gode råd til prissætning, og læs mere om sammenhæng mellem pris og kvalitet.

Markedsføring

Selv de bedste varer bliver kun solgt, hvis kunderne ved, de findes. Der er mange måder at udbrede kendskabet til sin forretning på. Og der er mange mulige medier at gøre det igennem.

Kernen i din markedsføring er at fortælle dine (potentielle) kunder: Hvad du vil tilbyde dem, hvor, hvordan, og til hvilken pris! Den historie, som gør dit forretningskoncept til noget særligt, skal være synlig i alt, hvad du foretager dig i forhold til kunderne: I annoncer, i skiltning, på din hjemmeside, i en eventuel reklame på din bil osv.

Læs mere om markedsføring og den gode historie.

Inspirer kunderne

Jo bedre du er til at hjælpe, rådgive og vejlede dine kunder helt ud i køkkenet, desto større chance er der for, at dine kunder får succes og gode smagsoplevelser med produkt­erne. Og jo gladere dine kunder er – desto større chance er der for, at du får succes med din forretning!

Lær mere om, hvordan du inspirere dine kunder

Love og regler

Ved direkte salg til forbrugerne er der en række love og regler, du skal overholde.

Man skal være opmærksom på:

  • Krav om registrering
  • Fødevarelovgivningen
  • Reglerne for markedsføring
  • Moms- og skatteregler

Få styr på love og regler.

Projekter med græskalve

I 2008 gennemførte Økologisk Landsforening et projekt, der skulle gøre jerseytyrekalve til et økologisk kvalitetsprodukt frem for et affaldsprodukt fra mælkeproduktionen. Du kan læse mere om projektet med jerseygræskalve i projektarkivet.

I 2015 gennemførte Økologisk Landsforening endnu et projekt: Økologisk græskalv, som du også kan læse mere om i projektarkivet.