Veje til kvalitet

Som landmand med direkte salg til forbrugerne har du flere kvalitetsparametre at spille på, end hvis du afsætter til et slagteri.

Et bredere kvalitetsbegreb

Slagterierne afregner efter vægt og slagtekvalitet. Det vil fx for kreaturer sige antal kg, slagteprocent, form, fedme, farve og alder. Derfor tilrettelægger de fleste landmænd deres produktion efter disse parametre.

Og derfor er langt hovedparten af det kød, forbrugerne kan finde i butikkerne, produceret efter disse normer.

Vælger du at sælge direkte til forbrugerne, har du imidlertid mulighed for at differentiere dit produkt; for at gøre en ekstra indsats i opdræt og produktion – og blive belønnet for det; for at fortælle din historie fra jord til bord; og for at give forbrugerne en ekstra oplevelse med i købet.

Giv forbrugerne en ekstra oplevelse

De ekstra kvaliteter, man kan arbejde med og adskille sig på over for forbrugerne, når man sælger direkte, er ofte uhyre interessante for forbrugerne – og derfor også en vigtig vej til merværdi og merpris for dig.

De ekstra kvaliteter, du kan adskille dig på, når du sælger direkte, er:

  • Spisekvalitet: Især mørhed, struktur og smag
  • Ernæringskvalitet: Blandt andet sammensætningen af fedtsyrer og indholdet af vitaminer (hvis man sammenligner med ikke-økologiske dyr, som ikke har været på græs)
  • Etisk kvalitet: Dyrevelfærd, miljø, bæredygtighed, natur, klima og økologi
  • Historiekvalitet: Kundens oplevelse af gården, markerne, dyrene og landmanden

Styrk kvaliteten

I skemaet herunder kan du få et overblik over de mest oplagte kvalitetsparametre, du kan arbejde med, når du selv står for både opdræt, markedsføring og salg. Kolonnen under hvert overordnet begreb viser nogle af de egenskaber og værdier, som har betydning for netop dette kvalitetsparameter.

undefined

Få inspiration til, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med at udvikle de forskellige kvalitetsparametre i dit produkt på følgende sider: