Hvad er din plan?
Den bedste måde at øge chancen for succes på er ved at sætte dig et mål og lave en plan. Så det hele begynder med din idé: Hvad vil du sælge – til hvem, hvorfor og hvordan?
Det hele begynder med din idé. Det nemmeste er måske at starte med at besvare spørgsmålet ”hvorfor?”. Altså, hvorfor vil du gerne sælge kød direkte til forbrugerne? Hvad er dit mål?
Er det fx at:
- Producere kød af en særlig kvalitet og blive belønnet for det?
- Få besøg af kunder på gården, med alt hvad det indebærer af glæder og besvær?
- Skabe grundlag for en arbejdsplads mere på bedriften?
- Have kontakt med kunder, der værdsætter din måde at producere på?
- Eller noget helt femte?
Det er vigtigt, at du reflekterer over og formulerer dette mål klart. For alle dine aktiviteter og indsatser i forbindelse med kødsalget skulle gerne bidrage direkte til at opfylde dette formål.
Download skema til forretningsplan og SWOT-analyse
I forlængelse af spørgsmålet om ”hvorfor?” skal du også reflektere over, hvad det mere præcist er for et produkt, du vil sælge; hvem din primære målgruppe skal være; og hvordan dine kunder rent praktisk skal få fat i kødet.
Konkrete mål og ideer kan være:
- Mål: At skabe et oplevelsessted på gården.
Idé: Lave månedlige events på gården, fx høstmarked, naturformidling, markvandringer med familien, grillaften med foredrag osv., hvor deltagerne kan købe gårdens produkter med hjem. - Mål: At sælge højkvalitets-kødprodukter med fuld sporbarhed til kræsne kvalitetskunder i lokalområdet.
Idé: Lave blog og hjemmeside, hvor man kan følge dyrene, læse om kvalitet, krogmodning, race og opdræt samt alliere sig med en kok, der taler om smag og leverer opskrifter og tips om tilberedning. Bestilling via hjemmesiden. Selv køre vareture i lokalområdet – vigtigt selv at være med helt ude ved kunden for at sikre troværdighed og kunne fortælle historien. - Mål: Skabe ekstra indtjening på gården.
Idé: Lave opdræt ved afgræsning af natur-områder. Sælge enkle kødkasser med stege, bøffer og hakket kød til medarbejdere i nærliggende stor virksomhed.