En madsamling tager form

Madsamlinger er populære i Frankrig. Stadig flere franske forbrugere tiltrækkes af den direkte handel med fødevareproducenter og nye madsamlinger lukker jævnligt op for salg i alle egne af landet. For nyligt startede en ny madsamling op i byen Angers i det vestlige Frankrig, og en ny afsætningsmulighed åbnede sig for de lokale producenter.

Le Quai er et aktivt kulturcenter i byen Angers i det vestlige Frankrig. Det imponerende bygningsværk tæt på Maine-floden huser musik, dans, teater, opera, multimedie-installationer og kunst i alle afskygninger, og hver torsdag aften tager også en Madsamling opstilling i det store rum, besøgende træder ind i, når de gæster Le Quai. Madsamlingen er i sig selv et kunstværk af særligt udvalgte produkter – sprøde baguettes og pains, søde kager, frisk pasta, bløde specialoste, fine yoghurter, kødudskæringer, friske æg, frugtige marmelader, gourmet-salte og sennepper, perlende cider, oliven, olier og ikke mindst et farvevæld af sæsonens smukkeste frugt og grønt. Nonfood er også at finde på de bugnende borde – sæber, cremer, blomster, håndværk – de handlende kan tilsyneladende finde alt, hvad hjertet begærer her. Det er i hvert fald målet for samlingens vært, Marion Canaple, som har startet Madsamlingen i Le Quai for få uger siden.

- Jeg startede Madsamlingen, fordi jeg vil arbejde for landbruget og for, at landbrugets producenter kan sælge flere produkter til en ordentlig pris, siger Marion Canaple.

– Jeg er rigtig glad for netværket med producenterne og for det forhold, jeg får til hver enkelt. Jeg synes, det er rigtig vigtigt i dag at vide, hvor vores mad kommer fra og den historie vil jeg gerne være med til at fortælle forbrugerne.

Marion Canaple bruger ca. 10 timer om ugen på sine opgaver som vært for Madsamlingen. Tiden bliver primært brugt på at holde kontakt med producenter og evt. tage kontakt til nye producenter – og på at være i kontakt med handlende, bl.a. via Madsamlingens online forum. For sit arbejde tjener Marion cirka 40 Euro pr Madsamlingen, men hun forventer at kunne tjene mere, efterhånden som hun får mere erfaring og får skabt mere opmærksomhed om Madsamlingen, så hun kan tiltrække og håndtere flere producenter og kunder.

Medlemmer vil kende deres producent og handle rigtigt!

- Det, der især motiverer mine medlemmer, er fællesskabet i Madsamlingen. Når de henter varer, vil de gerne bruge tid på at snakke med de producenter, der er med, om det, de har købt. De vil vide, hvor produkterne kommer fra, hvordan produkterne er lavet, hvad de indeholder – de viser stor interesse og spørger ofte også mig om produkter eller efterspørger nye. Så det er vigtigt for mig at være opmærksom, når jeg vælger producenter, og at sætte mig ind i produkternes historie, så jeg kan fortælle den videre.

Marion fortæller, at mange medlemmer giver udtryk for, at Madsamlingen er en mere ”rigtig” måde at handle på, end i et supermarked. Forholdet til producenten er vigtigt, og man vil sikre sig, at producenten får en fair pris for det arbejde, der er lagt i at fremstille det kvalitetsprodukt, man som kunde får med hjem til køkkenbordet.

Godt samarbejde gi’r værdi

Kunderne er også glade for den convenience, de oplever på Madsamlingen – det skal være så nemt som muligt for kunderne at handle her. Derfor er Marion meget tilfreds med det samarbejde, hun har etableret med Le Quai.

- Jeg har fået lov at holde Madsamlingen her i Le Quais åbne rum tæt på indgangen og caféen – det kan ikke være bedre. Samarbejdet med caféen fungerer fint, medlemmer kan få en kop kaffe, når de har hentet deres varer – og omvendt kommer kunder fra caféen eller besøgende her i centret tit forbi samlingen. Det kommer mange forbi hver eneste torsdag, og jeg får hele tiden nye medlemmer. Det kræver selvfølgelig tid for mig at snakke med kunder, for jeg skal hele tiden være opsøgende og meget serviceminded og tænke på det forhold, jeg skaber til kunderne.

Arbejdet betaler sig dog, og Marion oplever stigende interesse og salg på sin Madsamling. Hun håber løbende at kunne udvide den med flere kunder og producenter. Samtidig vil hun gerne arrangere gårdbesøg, producentbesøg, smagninger og andre events for at involvere sine producenter og medlemmer endnu mere, forbinde dem tættere og skabe endnu større interesse for at mødes om Madsamlingerne. Denne aften i Le Quai har en gruppe dansere lige taget opstilling, som med deres medrivende bevægelser giver besøgende anledning til at stoppe op. 

Fransk APP guider til en mere klimavenlig hverdag

Laura Pouceaux er medlem af Madsamlingen i Le Quai. Hun hørte første gang om Madsamlingerne i App’en 90 jours, som giver tips til klimavenlige handlinger i hverdagen

- Jeg vil rigtig gerne leve mere klimavenligt, men det er svært at gennemskue hvordan – og det skal være nemt i en travl hverdag. Madsamlingen er for mig en nem måde at ændre mit hverdagsforbrug, så det er bedre for klimaet – jeg kan godt lide tanken om, at det, jeg spiser, ikke er transporteret over kæmpestore afstande, så jeg køber stort set alt, hvad jeg skal bruge, her på Madsamlingen nu.

Producent: jeg vil kende mine kunder

Sam Thieffry fra Savons Zebulles fremstiller luksussæber, kosmetik og olier og deltager denne uge i Madsamlingen i Le Quai med et udvalg af sine økologiske, veganske produkter af naturlige ingredienser. For ham har det stor betydning af kunne vise sine produkter frem til kunder, så de kan dufte og mærke kvaliteten. Han er derfor glad for den nye Madsamling i Le Quai.

-  Jeg vil gerne kende mine kunder og vide, hvad de synes om produkternes kvalitet, duft og konsistens. Mine produkter er specielle, så jeg vil gerne fortælle, hvad jeg puttet i dem, og hvordan jeg har fremstillet dem. Det tror jeg er vigtigt for mange producenter, og det giver Madsamlingen mulighed for.

Fakta, Madsamlingen i Le Quai

  • Producenter: 19
  • Gennemsnitsafstand: 46
  • Produkter: 249
  • Aktive medlemmer: 1000
  • Handlende pr uge: 15 – 20
  • Gennemsnitsbeløb pr køb: 35 Euro

Læs mere

Markedsvækst kræver forbrugertillid

Artiklerne er udarbejdet i projektet Markedsvækst kræver forbrugertillid, som har til formål at forbedre det landbrugsfaglige og afsætningsmæssige grundlag for at udvikle økologiske landbrugsbedrifter og fasthold og udbygge forbrugernes tillid til dansk økologi. Projektet er støttet af Promilleafgiftsfonden for Landbrug.